Koffie met Rob
100% Arabica?
Je ziet het vaak staan op de verpakking van koffie: “100% Arabica koffiebonen”.
Maar wat betekent dat eigenlijk? En is het eigenlijk belangrijk? Bij De Zeeuwse Branding staat namelijk hetzelfde op de verpakking.
Veel mensen kennen de begrippen arabica en robusta, maar weten eigenlijk niet wat de betekenis is. Naast arabica en robusta (of eigenlijk canephora) heb je namelijk ook nog liberica en excelsa, 2 andere takken binnen koffiebonen.
Het verschil tussen de 4 is dat de wetenschappelijk naam allemaal begint met Coffea, het eerste deel in de volledige naam van latijnse varieteiten. Zoals alle plant- en diersoorten binnen 1 “tak” horen, vallen alle koffieplanten onder de geslachtsnaam Coffea, maar er is een groot verschil tussen de 4 soorten. Vergelijk het met honden: een chihuahua is niet te hetzelfde als een herdershond, en ook heel anders dan een poedel, maar hun Latijnse geslachtsnaam begint allemaal met Canidae.
Laten we het voor het gemak alleen over Coffea arabica en Coffea canephora (robusta) hebben, want daar bestaat meer dan 99% van alle koffie die we consumeren uit, waarvan ongeveer 70% van de koffieproductie is arabica en 30% robusta.
Binnen ‘specialty coffee’, het hoogste segment binnen koffie, bestaan er eigenlijk alleen maar arabica bonen. En daarmee wordt dus eigenlijk al meteen gezegd dat arabica bonen beter zijn. En dat zijn ze ook. Vind ik.
Robusta bonen smaken over het algemeen erg bitter vanwege de hoge concentratie cafeïne en laag suikergehalte, daarnaast zijn ze ook goedkoper en makkelijker te verbouwen dan arabica bonen. Arabica bonen hebben vaak een veel breder smaakspectrum met fruitige tonen, zoete aroma’s en veel gelaagdheid.
Daar komt wel 1 belangrijke kanttekening bij: robusta zal nooit zo zacht, gelaagd en zoet kunnen smaken als een arabica, maar een arabica kan wel de krachtige, bittere en volle smaak van een robusta krijgen.
Over het algemeen vinden veel mensen de bittere smaken van koffie juist lekker, maar is dat ook de reden dat er door een groot deel van die mensen melk en suiker in de koffie wordt gedaan voordat ze het kunnen drinken.
Zelf ben ik dus liefhebber van de arabica bonen en dat is ook de reden waarom we bij De Zeeuwse Branding hiermee werken. Daarmee positioneren we ons ook meteen in dat hogere segment van de specialty coffee.